[05.05.2004]
Mika Häkkinen myös mukana
Suomen uudistetun rata-autosarjan Super 2000 Racen kilpailijoita ja
kalustoa julkistettiin tänään virallisesti Ahvenistolla testipäivän
yhteydessä pidetyssä lehdistötilaisuudessa. Uudelleen organisoidun
sarjan on tarkoitus saada rata-autoilu uuteen nousuun Suomessa.
Yleisölle mielenkiintoa tuo myös entisten F1-kuljettajien Mika
Häkkisen ja Mika Salon osallistuminen sarjan luokkien osakilpailuihin.
Racing Images oli paikalla tutustumassa uuteen sarjaan ja Super 2000
-luokan kalustoon.
[kuvagalleria]
F1-tähdet lisäämässä mielenkiintoa
Aikaisemmin on jo uutisoitu Mika Salon osallistumisesta Super 2000
-luokan kahteen Ahveniston osakilpailuun toukokuussa ja syyskuussa.
Salo ajaa sarjan pääluokassa samanlaisella Audi A4:lla kuin
moninkertainen Suomen mestari Olli Haapalainen. Salo on jo testannut
autoa menestyksekkäästi Alastarolla.
- Jos voin tehdä jotain sille, että kotimainen yleisö löytää nämä
hyvät kilpailut, niin mielelläni sen teen, Salo kertoi.
Tänään vahvistettiin myös jo kauan huhuttu Mika Häkkisen paluu
rata-auton ohjaimiin. Kaksinkertainen F1-maailmanmestari ajaa
toukokuun (29.-30.5.) Ahveniston osakilpailun yhteydessä
vierailevassa Porsche Carrera Cup Scandinavia -luokassa. Häkkinen
ajaa Podium Racingin ajattavaa VIP-autoa. Hänellä on kokemusta
Porschen ohjaimista jo vuodelta 1993, jolloin hän
McLaren-testikuskikaudella osallistui kahteen Porsche Cupin kilpailuun
ja voitti molemmat. Edellisen kerran Häkkinen on ajanut
Ahvenistolla vuonna 1987.
- Haapalaisen Olli ehdotti yhtä kisaa tänä kesänä ja se sopi hyvin
aikatauluuni. Olen mielelläni mukana nostamassa kotimaista
rata-autoilua entistä paremmin yleisön tietoisuuteen, Häkkinen
kommentoi.
Porsche Carrera Cupissa nähdään suomalaista väriä myös toisessa
autossa kun Belcar-sarjaa ajava Markus Palttala ottaa myös osaa
Ahveniston kilpailuun PSI Motorsportin Porschella.
Suomalaisia autourheilufaneja hemmotellaan siis etenkin Ahveniston
kilpailussa. Sarjajärjestäjä odottaakin paikalle suurta yleisöä.
Super 2000 -luokka
Kotimainen rata-autoilu ottaa alkavalla kaudella suuren askeleen.
Vuonna 1996 startannut Sport 2000 -luokka luovuttaa
pääluokan tittelinsä kansainvälisesti laajalti käytössä olevalle
Super 2000 -luokalle. Suomi pysyy näin ajantasalla kansainvälisessä
kehityksessä. Tällä hetkellä vakioautoilun kärkisarja on FIA
ETCC-sarja, jossa ajetaan Euroopan mestaruudesta. Super 2000 -luokan
levittyä jo useisiin maihin ollaan kaavailemassa jo ETCC-sarjan
arvon nostamista MM-sarjaksi jo kaudella 2005.
Kotimainen sarjaorganisaatio on muuttunut. Aiemmin sarjaorganisaationa
toimi AKK Sports Oy. Jatkossa ratasarjaa kuitenkin pyörittää
syksyllä perustettu Super 2000 Oy, jonka rata-autoiluaktivistit
yhdessä perustivat. Mallia uuteen organisaatioon on otettu
naapurimaasta Ruotsista, jossa vastaavalla tavalla on toimittu jo
vuosia.
- Ruotsin vakioautosarja STCC nauttii kansansuosiosta, emmekä
näe mitään syytä miksi näin ei voisi olla myös autourheiluhullussa
Suomessa. Meillä Sport 2000 -luokan elinkaari oli jo laskusuunnassa,
joten oli tehtävä jotain, kertoo sarjaorganisaattori Ilkka Haapalainen.
- Kokosimme porukan, joka oli valmis ottamaan riskejä rata-autoilun
uudistamiseksi. Tämä on suurin harppaus kotimaan rata-autoilussa
sitten Sport 2000 -luokan syntymän, hän lisää.
Ilmoittautuneita
Pääluokka Super 2000 on kerännyt ensimmäisenä vuonna jo mukavahkon
määrän kilpailijoita. Mukana on Suomen mestaruuden viime vuonna
Sport 2000:ssa voittanut Pasi Lähteenmäki, joka päivitti Honda
Civicinsä uuteen luokkaan. Myös viime vuoden hopeamitalisti
ja moninkertainen Suomen mestari Olli Haapalainen on mukana
Ruotsista STCC-sarjan voittajalta Fredrik Ekblomilta hankkimallaan
Audi A4:lla. Ulkomaista väriä nähdään Viron Indrek Seppin toimesta,
joka ajaa sarjaa VW Golfilla. Golfilla ajaa myös Toni-Tapio Vuorisen
veli, Jani Vuorinen. Ilmoittautuneet kokonaisuudessaan:
Pasi Lähteenmäki, Honda Civic
Olli Haapalainen, Audi A4
Indrek Sepp, VW Golf
Jani Vuorinen, VW Golf
Kari Grönthal, BMW
Jukka Ylitalo, BMW
Martti Huttunen, Seat Toledo Cupra
Veli-Matti Vähäkangas, BMW
Kari Irri, Nissan Primera
+ Mika Salo, Audi A4, 2 osakilpailua
Super 2000 -luokan kanssa samoissa lähdöissä ajetaan myös Sport 2000
-luokan autoilla, joita kerrottiin ilmoittautuneen 8. Lisäksi myös
Touring Saloonit ovat samoissa lähdöissä mukana kilpailukohtaisilla
ilmoittautumisilla ja mukaan odotetaan 5-7 autoa.
Sarjan muita luokkia ovat Formula 3:set, jossa ilmoittautuneita on 11
sekä Formula Fordit, jossa noin 10 ilmoittautunutta. Formula Fordit
ajavat myös PM-sarjaa, jolloin näissä osakilpailuissa on mukana kuljettajia
myös muista pohjoismaisa, pääasiassa Ruotsista.
Kilpailuihin yritetään saada kaikille kaikkea. Mukana ovat pääluokissa
huippukuljettajat, sekä alemmassa yleisessä luokassa myös
harrastajakuljettajia. Yleisen luokan lähtöihin voi osallistua lähes
millä tahansa luokitellulla autolla - niin rata kuin ralliautolla.
Mukaan odotetaan aluksi lähinnä Ladoja, Saabeja ja Fiateja.
Eri kilpailuissa on myös vierailevia luokkia, kuten Camaro Cup Ruotsista
ja formuloita Baltiasta.
Avaus jo ensi viikolla
Uudistunut ratasarja alkaa jo ensi viikolla 15.-16.5. Alastaron
osakilpailulla. Racing Images on paikalla kauden avauksessa.
Julkaisemme myös uudistuneen Racing Imagesin avauskisan kynnyksellä.
Racing Images, lähde Super 2000 Race
|